22 Απρ 2013

149 ~ Γιώργος Θεοτοκάς: Στον λογοκριτή

Image and video hosting by TinyPic
Το βιβλίο μου Προβλήματα σκάλωσε στη λογοκρισία μολονότι είχα διαλέξει με πολλή προσοχή τα δοκίμια που το αποτελούν. Πήγα σήμερα να συζητήσω με το λογοκριτή Γρηγόριο Στεφάνου. Έβγαλε από το συρτάρι του το χειρόγραφό μου γεμάτο διαγραφές. Είδα πως είχε ασκήσει λογοκρισία και σε ζητήματα καθαρά λογοτεχνικά., λ.χ. σε γνώμες μου για τον Ψυχάρη, τον Παλαμά κ.τ.λ. Του λέω:
— Αν υπάρχουν στο βιβλίο μου σημεία που μπορούν να προκαλέσουν ζητήματα, με τις αρχές της Κατοχής, είμαι πρόθυμος να συζητήσω μαζί σας γιατί καταλαβαίνω πολύ καλά την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Αλλά εδώ ασκείτε λογοκρισία σε ζητήματα που δεν έχουν καμιά απολύτως σχέση, άμεση ή έμμεση, με την πολιτική.

Απάντηση:
— Η λογοκρισία μας δεν είναι πολιτική μονάχα, είναι γενική. Δεν μπορούμε να σας επιτρέψουμε να λέτε ότι «ο Ψυχάρης έβλεπε πιο μακριά από την Ελλάδα» ή ότι «ήταν ένας από τους ελευθερωτές του έθνους».

Αλλού μού έσβησε ένα ολόκληρο άρθρο όπου μιλώ για τον εθνολογικό σχηματισμό τού νεωτέρου Ελληνισμού και λέω ότι ο Ελληνισμός αφομοίωσε μέσα του στοιχεία ξενικά, αλβανικά, σλαβικά, ιταλικά, κ.τ.λ.
— Δεν μπορούμε, λέει, να σας αφήσουμε να γράφετε ότι καταγόμαστε από τους Σλάβους!

Του μίλησα αυστηρά τονίζοντας ότι η αρμοδιότητά του περιορίζεται στα ζητήματα του σημερινού πολέμου και των σχέσεων μας με την Κατοχή, ότι για τα λογοτεχνικά ή Ιστορικά θέματα που θίγει το βιβλίο μου είμαι υπεύθυνος εγώ και όχι αυτός, ότι αν λέω ανακρίβειες θα με επικρίνουν οι ειδικοί και ότι αυτός δεν έχει το δικαίωμα να μου επιβάλει εκ των προτέρων τις δικές του απόψεις. Δε με κατάλαβε ή δε θέλησε να με καταλάβει και επέμεινε λέγοντας ότι ή λογοκρισία δεν είναι αποκλειστικά πολιτική, αλλά αφορά όλα τα ζητήματα. Είχε μεγάλο πάθος με τον Ψυχάρη. Και επειδή και εγώ ακριβώς επέμενα στο ζήτημα του Ψυχάρη λέγοντας ότι είναι δικαίωμά μου να κρίνω όπως θέλω ένα συγγραφέα, μου είπε και τούτο:
— Ώστε αν γράφετε πορνογραφήματα πρέπει να σας τα επιτρέψουμε με την δικαιολογία ότι δεν έχουν σχέση με την πολιτική;

Πήρα το χειρόγραφο και έφυγα.
 Γιώργος Θεοτοκάς (1905-1966)

Image and video hosting by TinyPic

*  από την λέξη, τχ. 59-60/Νοέμβρης '86
* φωτογραφίες η λέξη τχ.59-60, ekebi.gr



- στο "γράμμα σε χαρτί": Ο Άγγελος Σικελιανός προς τον Γιώργο Θεοτοκά
- στο "μετά τιμής": Ο Γιώργος Σεφέρης στον Γιώργο Θεοτοκά
- antistasi.info: Γιώργος Θεοτοκάς:
"Ελεύθερο Πνεύμα". Το μανιφέστο της γενιάς του '30.

Ετικέτες , ,

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα